Hur tänkte man förr?

Jag förstår inte alls hur det gick till förr i tiden. Kolla in skillnaden mellan dåtidens och nutidens kaffekopp. Visserligen är nutidens kaffekopp en tekopp egentligen men används här hemma varje gång kaffe ska insupas (alltså ganska flitigt numera).

Huttade man kaffe förr? Beställde man en 4:a kaffe? Inte satt man och mös länge med sin kopp med båda händerna runt i alla fall.

Vi har bara de vackra miniatyrkopparna när vi har kalas och ska göra oss till (det beror både på den omänskligt lilla storleken men också på att vi inte kör dom i maskinen) och så kör jag dom vanliga halvlitersmuggarna till vardags… bra det…

 

 

 

4 thoughts on “Hur tänkte man förr?

  1. Hmm, kan det inte tänkas hänga ihop med att man idag har så mycket mjölk i kaffet och för att det inte ska svalna med en gång så krävs en balja? 😉
    Såg förresten att du skrev om Maison Belle häromdagen. Om du är intresserad av andra märken också när det gäller ”städlyx” så har jag precis öppnat en shop som enbart säljer überlyxiga städgrejer. 😉 Kika gärna in och bli inspirerad!

    • haha.. du har nog rätt om ”baljan”. det ska ju trots allt få plats 2½ dl mjölk också 🙂

      Vilka grejjer du har på sidan. Verkligen überlyxiga. trodde inte jag kunde gå igång på en toarengöring men visst gick det bra. När min fula ”anka” är slut kan det mycket väl bli en Das Apartment (även om jag bor i Das Hause)

      /Julia

  2. Det kan vara mjölken – håller helt med dig. Hur drack de kaffe förr? Mina kaffemuggar är stoooora. Min farfar använder kaffekopp a la storlek mindre. Han förstår inte det här med mugg alls.

    • Måste vara vi moderna människor som 1. dricker kaffe med så mycket mjölk att det räknas som vuxenvälling, och 2. är så stressade att det krävs 1 liter svart guld vid varje tillfälle. 🙂

Kommentera

