Från ett öde till ett annat

Ikväll var jag i den lokala kyrkan där jag och Viktor brukar sjunga visor om troll på berg och hjul på bussar som snurrar runt, runt och runt. Jag var där av en annan anledning, min kommun hade besök av Annika Östberg, ni vet kvinnan som satt 28 år i fängelse.

H E R R E G U D

Mina ögon var tårfyllda under nästa hela föreläsningen. Vilken kvinna, vilket liv, vilket öde.
Jag hade tidigare bara sett den mediala bilden lite på avstånd så jag hade inte riktigt några förväntningar på kvällen, vad hon skulle säga eller hur det skulle kännas. Känslan var kuslig. att träffa en sån stor person som blivit känd för något så osmickrande som att ha suttit länge i ett fängelse, dömd till mord hon inte begick. Föreläsningen handlade om hennes liv, från att hon föddes, flyttade till USA, levde ett farligt liv på gatorna, träffade fel kille, träffade fel kille igen… och igen… och igen…. och till slut hamnade i fängelse. Vad som hände i fängelset och hur hennes liv var och vad fångenskapet gjorde med hennes tankar gjorde mig ledsen, arg och förundrad över hur en människa kan komma ut på andra sidan levande. Efter så många år. Ett helt liv!

Jag köpte hennes bok och fick den signerad. Jag tog ett kort på oss ihop. Jag ser överlycklig (och en smula överförfriskad) ut men det är nog att jag är lite star struck för stunden.

Snacka om att man får perspektiv på saker och ting efter att ha träffat en sån kvinna.

Kommentera

