Var det tomten?

Igår blev jag abrupt väckt kl 9 av att dörrklockan ringer (Jamen självklart hade jag ju varit uppe några timmar tidigare men lyckats somna om med bebisen). Det är liksom inte så att vi får så mycket spontanbesök här så jag studsar upp och kastar på mig morgonrocken, inser att besökaren redan hunnit åka. Tur är väl det för jag fick en glimt av mig själv i spegeln och med tanke på att inte ett enda hårstrå på mitt huvud pekade åt samma håll skulle jag nog inte visa mig bland folk utan att någon skulle ringa rättpsyk.

Hur som helst slog det mig att det nog var sotarn. Honom hade jag helt förträngt. Jag fick ringa honom och dra en lögn om att jag stod i duschen (som om han skulle bry sig…) så han kom tillbaka. Jag öppnar dörren och där står han – Tomten! En man med stort naturligt helskägg som ska undersöka skorstenen. Kan det vara någon annan än tomtemannen?
Han var en duktig skådis och berättade för mig om fogarna i spisen och hur man kan laga diverse håligheter. Mig kunde han minsann inte lura… Han pratade till och med norrländska och det gör ju tomtar… väl….
Innan han lämnade mig var jag tvungen att fråga om inte skägget blev sotigt när han utförde sotningar. I min värld kan väl inte en sotare ha ett 20 cm helskägg, Gud så opraktiskt! Då förstod han nog att jag hade genomskådat honom och gav mig ett kort och väldigt humorlöst ”nej” som svar innan han började prata om fogarna igen.

Jag kan alltså gladeligen säga att jag träffat tomten. Eller var den en norrländsk sotare som nu tycker att tanten i det vita gamla huset är en smula kocko?

20111209-084557.jpg

Detta är ett alster som min kära dotter gjort på Toca Boca hair dresser som är ett ruskigt roligt spel för barn på både ajfön och ajpadd.

/Fröken Fanta

2 thoughts on “Var det tomten?

Kommentera

