Bildträning

Som jag skrivit tidigare försöker jag att bli bättre på att ta bilder och går (eller snarare är inskriven på men är alldeles för inaktiv) en fotokurs på distans på högskolan i Jönköping. Som tur är M både intresserad av foto, har en massa fotoprylar och är väldigt duktig på både tekniken och på själva bildtagandet. Detta drar jag såklart nytta av, även om jag fått förklarat för mig åtskilliga gånger om bländare, slutartider, iso-tal osv osv osv, förstår jag mig mera på komposition än teknik. Jaja,det kommer väl när jag tränar med kameran… väl?

Anyway, igår hade jag egen fotosession med en nybadad V för att testa att ta fina detaljbilder med mycket ljus och kort skärpdjup – alltså när bara en detalj hamnar i fokus och allt annat väldigt suddigt. Många av bilderna blev när han låg på rygg med fötterna i vädret. Då fick jag fötterna i fokus medan rumpa och resten av kroppen kom ur fokus men ändå synliga i bilden. Supersöta blev dom men av rädsla att publicera nakenbilder får dom hållas i vårt privata album. Här kommer dock en bild på V som blev så fin. Han ser galet busig ut…
Den andra bilden är på växten i vårt sovrum.

20111107-135131.jpg

20111107-135136.jpg

Längtar efter att få fota mer. Har en hel del bildidéer i huvudet som kommer att göra sig finfina med det härliga höstljuset.

/Fröken Fanta

Kommentera

