Rutiner, rutiner, rutiner….

Sedan V föddes har vi haft det rätt lätt. Han har ätit som han ska, sovit som han ska, bajsat och kissat som han ska och varit en solstråle när han ska. Att ha ett lätt litet barn underlättat ALLT annat så vi har verkligen känt oss priviligierade. Att skapa rutiner ska ju vara bra för barn har jag hört, så dom har jag jobbat med. Kanske har jag jobbat extra hårt med dom, inte för barnets skull, utan mest för min egen. Så fort dessa rutiner hamnar ur balans, gör jag det också. Min värld välts upp o ner och livet känns allmänt orättvist. Så orättvist att jag tänker att dom som inte haft det så lätt som vi klarar dessa perioder bättre, dom är ju vana att inte få sova, dom har det såååå mycket bättre…
Dessa ”katastrofdagar” brukar bara vara ett par dagar men varje gång dom inträffar läser jag i min bibel ( inte den staring Jesus, Gud och profeterna, utan den som en verklig barnexpert har skrivit om barnens åsk- och glädjeperioder) och blir lugn igen. Precis det V gör får jag en förklaring till och landar i något typ av trygghet mitt i dom gungande långpromenaderna mellan vardagsrummet, köket och hallen.
Att rutiner hamnar ur balans innebär för oss att V sover mellan 21-5 istället för 20-6 som han barmhärtigt gjort tidigare. Dessutom vill krabaten hellre ligga i min famn och somna vilket minskar rörelseförmågan hos mig avsevärt. Han är även mer orolig och vill (tröst)äta mest hela tiden.
När jag skriver det så här ser jag att det inte är så jobbigt men det är det alltså…

Hur som helst är det bara att stå ut en dag eller tre så brukar vi hamna i härligt fyrkantiga rutiner igen och mamma och bebis mår bra!

/Fröken Fanta

20110915-095503.jpg

20110915-095527.jpg

Kommentera

