Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Allra minst gårdagskvällen som skulle innehålla familjemys på hög nivå. Visserligen blev det en kväll där familjen umgicks men kanske inte på det där mysiga sättet som vi hade tänkt oss.

Efter att ha hämtat E på dagis upptäcker jag något som kryper på hennes hår. En liten fluga tänker jag och viftar bort den. Men flyger den bort? nej!! Min första tanke var att det var något mycket värre än en lite fluga och började bildgoogla, mycket riktigt var det en lus, precis som jag befarade!
Jag trodde fenomenet hörde 1600-talets slum till, men icke! Iväg till Apoteket där jag bad om en dunderkur mot löss. Apoteksdamen skrattade åt mig när hon såg min konstant rynkade näsa och försäkrade mig om att löss är jättevanligt bland dagisbarn och att det inte alls hade med bristande hygien att göra – skönt att inte bli klassad som ”en sån där mamma” som inte tvättar sina barn. Hur som helst kom jag hem med luskam och dundermedel och började kamma febrilt på det stackars barnets huvud. 2 löss och 4 ägg (tror jag) senare var det dags för insmetning av medel som underlättades med hjälp av mutning med Kinderägg. Ni kan tro att det vid det här laget kliade överallt både på mig och på M.
Tvätten åkte på med alla lakan, handdukar och kläder vi hade haft på oss dom sista dagarna – vilken pers!!!
Vår ”mysiga” familjekväll avslutades med att jag och M luskammade oss likt schimpanser på zoo – lite skumpa på det så hade det kallats för romantik 🙂 vi var hur som helst rena och nu är hela familjen lusfri.

20110907-105907.jpg

/Fröken Fanta

Kommentera

