Spindelterapi önskas…

I Fredags råkade jag ut för en spindelkupp. I tvättstugan i källaren skulle jag tömma en vattenbehållare i diskhon. När vattnet virvlade runt i väntan på att sugas ner i avloppshålet såg jag något svart och stort snurra runt – det visade sig vara en jättespindel. Nog trodde jag att den skulle drunkna men väl nere i den lilla silen som fångar upp grus, damm och spindlar började den röra sig och klättra upp för kanten på diskhon, den var enorm!!! Min reaktion var överraskande och fullkomligt irrationellt, strupen knöt sig, rummet började snurra och knäna skakade. Efter vad som kändes som en evighet men som förmodligen bara var två sekunder drog jag på varmvattnet och skållade odjuret som till slut slutade sprattla och låg död i silen. Jag sprang därifrån och ringde 1. Min sambo för lite tröstande ord och 2. Min syster för mer tröst. Sen kom frossan – hade jag fått en medicinsk chock?!?
Hur som helst har jag berättad om mördarspindeln för alla som orkat lyssna (och för dom som inte orkar lyssna) och inser att det är superfjantigt att vara rädd för ett litet djur som är mindre än min lilltå (exkl. Håriga ben) men det kan inte hjälpas. Jag har kört egenterapi i källaren genom att stå och hänga tvätt extra långsamt samtidigt som jag gormat fula ord för eventuella spindlar i min närhet plus art jag sprungit ner till källaren flera gånger utan att egentligen behöva något, bara för att. Dessutom tog jag på en spindel som kröp utanför huset, allt för att vänja mig. Det är fortfarande rätt olustigt att tänka sig att spindlar kan finnas, eller snarare förmodligen finns, lite här och var i ett hus så gammalt som detta men jag älskar ju huset och vägrar att låta håriga små insekter förstöra charmen med att bo här. Det kanske får bli så att jag söker hjälp hos en psykolog för jag VILL verkligen vara så här skraj…

Nämnde jag att spindeln var huge!?!

20110824-212122.jpg

/Fröken Fanta

Kommentera

