Börjar Google bli irrelevant?

Jag är en sån där trogen Googlian som med glädje lutar mig tillbaka och ser på när Google tar över och förädlar  mer och mer av mitt dagliga surfande. Jag har år bakom mig där jag arbetat med Adwords och predikat för hundratals företag kring vikten att synliggöra sig antingen via det organiska eller det sponsrade fältet – eller både och… min övertygelse kring detta står sig fortfarande stadig men häromdagen fick jag en tankeställare.

Googles absolut viktigaste uppgift är att leverera relevant information till sökaren. I samband med att Adwords har vuxit så otroligt fort och blivit så stort finns det vissa kategorier av produkter eller tjänster som är otroligt dyra att vara framgångsrik inom. Det är ju såklart helt i linje med Googles plan att tjäna pengar men jag ser en fara i detta – nämligen att Google inte prioriterar relevansen före intäkterna och att endast de som betalar mest blir synbara på första sidan i träfflistan (vi klickar ju väldigt sällan vidare till sidan 2). Jag tror att tjänsten riskerar att urvattnas och att vi blir matade med alldeles för många ”standardannonsörer” Ving, Apollo, Resia mfl under kategorin ”resa”.

Idag betalar man endast för de klick ens annonstext genererar till ens hemsida. Det är ett auktionsförfarande vilket innebär, enkelt uttryckt, att den som betalar mest kommer högst i träfflistan. Eftersom det var många som köpte sökord som inte hade koppling till sina företagnamn började Google värdera relevansen av innehållet också, bra gjort!

Eftersom Google äger 93% av sökmotortrafiken kan dom fokusera på att höja kvaliteten på besökarna till sina annonsörers hemsidor genom att ändra betalningsrutinerna. Dela upp summan på antalet besökare till hemsidan och sedan en ytterligare avgift om besökaren är inne i mer än 3 min (siffra tagen från det blå).  Det skulle alltså vara ett indirekt betygsystem på annonsörernas hemsidor, dess tjänster och produkter. Sålla bort (eller degradera) sajter som inte håller måttet ur besökarens besökarens perspektiv…

just a thought…

Kommentera

